S výnimkou malého množstva ropy dodaného do Bulharska sa námorné toky
ruskej ropy do bloku zastavili. A flotila ruských tankerov zamierila cez
Suezský prieplav do Indie a Číny.
Dodávky ruskej ropy do ázijských krajín v týždni do 9. decembra vzrástli
na viac ako 3 milióny barelov (1 barel = 159 litrov) denne, čo
predstavuje 89 % všetkej ropy odoslanej z ruských prístavov počas
týždňa.
Viac ako polovica ruskej ropy naloženej v prístavoch v Baltskom a
Čiernom mori a tiež v Arktíde smeruje do Suezského prieplavu na lodiach,
ktoré nemajú žiadne konečné miesto určenia. Nie je jasné, či bola
všetka táto ropa predaná, alebo či náklad smeruje do regiónu v nádeji,
že bude predaný skôr, ako dorazí.
Moskva pohrozila odvetou za zákaz a cenový strop v EÚ na ruskú ropu
prepravovanú po mori, ktorý sa týka aj služieb s tým spojených vrátane
poistenia. Ale je hrozba, že odmietne dodávky krajinám, ktoré zavádzajú
strop, je prázdnym gestom, pretože tieto štáty už zakázali dovoz ruskej
ropy.
Zastavenie dodávok ropovodmi, čo je ďalšia možnosť, o ktorej Kremeľ
uvažuje, by poškodilo krajiny, ako sú Slovensko, Maďarsko a Česká
republika. Ale hralo by do karát ďalším štátom bloku, ktoré hľadajú
spôsoby, ako úplne zastaviť dovoz ruskej ropy do konca roka.
Objem ropy na plavidlách smerujúcich do Číny, Indie a Turecka, teda
troch krajín, ktoré sa ukázali ako najväčší nákupcovia komodity z Ruska,
plus množstvá na lodiach, ktoré ešte nezverejnili konečné miesto
určenia, vyskočil za štyri týždne do 9. decembra na priemerných 2,73
milióna barelov denne. To je viac ako štvornásobok objemu prepraveného
počas štyroch týždňov bezprostredne pred ruskou inváziou na Ukrajinu
koncom februára.
Tankery prevážajúce ruskú ropu sú čoraz ostražitejšie, pokiaľ ide o ich
konečné destinácie. Objem ropy na plavidlách, ktoré opúšťajú Baltské
more a uvádzajú ako svoju ďalšiu destináciu egyptský prístav Port Said
alebo Suezský prieplav, vyskočil na 890.000 barelov denne. Je
pravdepodobné, že mnohé z týchto plavidiel po prechode cez prieplav
zamieria do indických prístavov. Ale aj dodávky do Spojených arabských
emirátov sú čoraz bežnejšie.
V prvom týždni po nadobudnutí platnosti zákazu EÚ celkové objemy ropy
prepravené z Ruska tankermi vyskočili o 468.000 barelov denne na 3,45
milióna barelov, pričom vzrástol aj štvortýždňový priemer, ktorý
nepodlieha takým výkyvom ako týždňové údaje.
Na druhej starne, vývoz po mori ropy do Európy klesol za štyri týždne do
9. decembra len na 215.000 barelov denne, pričom Bulharsko bolo jedinou
európskou krajinou, ktorá v predchádzajúcich troch týždňoch odobralo
ruskú ropu. Tieto čísla nezahŕňajú dodávky do Turecka.
Objem prepravy z Ruska do severnej Európy klesol za 28 dní do 9.
decembra na v priemere 48.000 barelov/deň, pričom v posledných troch z
týchto 4 týždňov sa do regiónu nedostali žiadne zásielky.
Vývoz do stredomorských krajín sa znížil v priebehu štyroch týždňov do
9. decembra na 162.000 barelov denne. Turecko bolo jedinou destináciou
pre ruskú ropu smerujúcu cez Stredozemné more. A hoci dodávky Turecku v
sledovanom období klesli na najnižšiu úroveň od júla a boli polovičné
oproti začiatku novembra, zostávajú viac ako dvojnásobné v porovnaní s
obdobím pred vojnou na Ukrajine. Očakáva sa, že Turecko bude aj naďalej
dôležitou destináciou pre ruskú ropu.